Orice pas te poate duce într-o altă lume

04 martie 2013

Un experiment științific cu uraniu, scăpat de sub control și soldat cu un fascicul de energie aflat în expansiune, dă naștere unei călătorii în timp, în sens unic și necontrolat. Astfel, un fost croitor, acum ajuns la vârsta pensionării, Joseph Schwartz, este în mod întâmplător trimis din Chicago-ul anilor 1949, într-un viitor îndepărtat, într-un loc pe care nu îl cunoaște și a cărui limbă nu o vorbește. Este luat în grijă de un cuplu care, considerându-l retardat, îl oferă în secret ca subiect pentru un experiment, ajungând în cele din urmă să salveze Galaxia împreună cu un nativ pământean - om de știință, fiica sa și un arheolog aflat în vizită.

Începută ca o nuvelă de 40.000 de cuvinte, această poveste inteligentă scârțâind pe alocuri, transformată la cerere într-un roman de 70.000 de cuvinte publicat în 1950, are ca premisă un conflict creat pe baza unor diferențe rasiale care -ca de obicei- nici măcar nu există. Acțiunea setată cu mult dincolo de timpul nostru înglobează o mulțime de elemente ce creionează acestei scrieri un caracter retro-futurist, fiind practic primul roman publicat de Asimov din seria Imperiului.

Lăsând impresia că Asimov încearcă să dovedească ce slabe sunt legile segregării, să portretizeze ororile genocidului, povestea ne transportă într-un timp și o lume unde oamenii sunt eutanasiați la vârsta de 60 de ani pentru a face loc noii generații. Acest Pământ este condus de un Consiliu de Bătrâni ce-l consideră ca fiind leagănul civilizației umane, și care plănuiesc să distrugă Imperiul cu arme biologice. Pământul ce își însușise titlul de membru al Imperiului Galactic, este caracterizat printr-un ecosistem contaminat în urma războiului nuclear și prin locuitorii săi văzuți ca niște mutații nedorite.