PALADIN: Renasterea Sf&F-Ului Romanesc

07 ianuarie 2013

De pe meleagurile indepartate unde am fost, am privit cu cea mai mare satisfactie nasterea unei noi colectii dar si edituri care se ocupa exclusiv de SF&F iar satisfactia a fost cu atit mai mare cind am aflat ca cel care o pastoreste nu este nimeni altul decit marele om si scriitor MICHAEL HAULICA, omul orchestra al sefeului romanesc . Am fost uimit de alegerea de a publica ISAAC ASIMOV dar dupa ce am cugetat mai bine mi-am dat seama ca a fost o alegere inspirata si ca o colectie care se vrea serioasa nu poate decit incepe cu acest mare scriitor al SF-ului mondial, un scriitor devenit o legenda dar si cel care a indrumat pasii si inca ii indruma multor oameni spre SF dar si spre visele care pot deveni realitate.

PALADIN este editura si colectia care va restitui integral mari opere ale SF&F, pe unii ii va face sa indrageasca sf-ul, pe altii nostalgici sa-si aduca aminte de vremurile cind erau tineri iar pe generatia tinara sa descopere carti in care visele se adeveresc , carti science-fiction si fantasy care sa-i indemna la visare si de ce nu?, sa le indrume pasii in viata.

Dar sa-l lasam pe MICHAEL HAULICA ne spuna citeva cuvinte despre editura si colectie in mini interviul pe care a avut amabilitatea sa mi-l acorde in deschiderea acestui concurs organizat de editura PALADIN si blogul FANSF.

Voicunike - De la ce vine numele editurii? Care au fost celelalte variante? Povestește-ne nașterea colecției.

Michael Haulica - Îmi ceri prea mult. Am o listă de vreo 50 de nume, pe care o folosesc de fiecare dată cînd trebuie ales un nume de revistă, de editură etc. Ei, nu e chiar fixă, mai adaug de fiecare dată un nume, două. Stăm de vorbă, le luăm la rînd, alegem, facem o primă selecție, apoi discutăm finalistele. În cele din urmă un nume rămîne ultimul. Prefer să nu-ți dau numele finalistelor, vreau să le păstrez în lista mea. Poate o să mai am nevoie de ele. Din lista aia am ales și Galileo, cu Horia Nicola Ursu, și Argos, cu Bogdan Bucheru.

Cît despre apariția ideii... Eu nu am nici un merit în asta. Ideea au născut-o alții, care au considerat apoi că eu aș fi potrivit s-o împlinesc. S-or fi gîndit probabil că am mai făcut așa ceva, cu oarecare succes, și că pot s-o fac și de data asta. Eu nu pot decît să le fiu recunoscător și să încerc să nu le înșel așteptările. Pe de altă parte, recunosc că îmi cam doream așa ceva, treaba asta cu editatul cărților, odată gustată, creează dependență. Da, îmi era dor să mai fac o colecție de F&SF.

Încă ceva: ideea inițială era de a publica o colecție de capodopere ale sefeului mondial. Apoi am ajuns la concluzia că, dacă vom publica și serii (și, iată, începem cu două serii, Mitago și Vorkosigan), nu toate cărțile dintr-o serie sînt capodopere. Așa că am rămas la ideea de maeștri. Maeștri mai vechi, unii chiar deținători ai titlului de Grand Master acordat de SFWA, sau maeștri ai anilor care vor veni.

Voicunike - Colecția a început cu marele maestru Isaac Asimov. Cine sînt ceilalți autori care își așteaptă rîndul să intre în ceea ce se anunță una dintre cele mai tari colecții de sf din România?

Michael Haulica - Aș vrea eu să fie una dintre cele mai tari! De fapt, dacă n-aș vrea asta, dacă n-aș crede că ar putea fi, nu văd de ce m-aș mai fi apucat de ea.

Autorii... Păi, sînt cei listați pe panoul de la Gaudeamus. E drept că de acolo lipseau Richard K. Morgan și Robert A. Heinlein.

După traducerea lui Horia Nicola Ursu din Asimov, pe care vom continua să-l publicăm în 2013, primii autori care vor fi publicați vor fi Robert Holdstock, Arthur C. Clarke și Lois McMaster Bujold, traduși de Mircea Pricăjan, Mihai-Dan Pavelescu și Ona Frantz. Cărțile lor sînt gata traduse, redactate, paginate. Singura problemă pe care o mai avem de rezolvat este cea a copertelor, care văd că durează mai mult decît am crezut, dar am vrut să avem ilustrații care să fie pe măsura cărților. Sper să rezolvăm și problema asta în ianuarie și să ajungem la zi cu ceea ce scrie în catalogul de la Gaudeamus.

Așa că... vă mai cer puțină îngăduință. Încercăm să facem lucrurile cît mai bine, și asta ia timp.

Alți autori pe care-i avem în planul pe 2013 sînt Ray Bradbury (cu o capodoperă, Fahrenheit 451, și să vedem dacă mai încape și o ediție completă a povestirilor apărute sub titlul Omul ilustrat), China Miéville (Regele Șobolan și cel puțin una dintre Kraken - Premiul Locus 2011 - și Embassytown - premiul Locus 2012), David Brin (cu Poștașul -premiile Campbell Memorial și Locus 1986, cu o ediție tradusă din limba engleză de Ana-Veronica Mircea și, sperăm să fie gata tot în 2013, Existence, cel mai nou roman al lui Brin), Brian Aldiss (cu Helliconia. Primăvara - premiile Campbell Memorial și British SF 1983 - și Helliconia. Vara, urmînd a lăsa cel de-al treilea volum pentru 2014), Jo Walton (cu un roman care a luat în acest an premiile Hugo, Nebula și British Fantasy - Among Others), Gene Wolfe (The Knight, prima parte din Wizard Knight, cu nominalizări la Nebula, World Fantasy și Locus în 2005), Richard Morgan (cu Black Man - Premiul Arthur C. Clarke 2008), Michael Chabon (cu The Yiddish Policemen's Union - premiile Hugo, Nebula, Locus 2008), Robert A. Heinlein, Robert Silverberg, Stanislaw Lem... dar deja e prea mult și, dacă nu reușim chiar tot, vom fi urecheați de fani. Avem planuri mari, încercăm să ne ținem de ele, colegii mei lucrează la cărțile pentru 2013, eu mă ocup deja de 2014 - 2015, dar despre asta propun să discutăm la sfîrșitul lui 2013.