Un drum în pădure

03 iunie 2013

Robert Holdstock (1948-2009, tristă şi mare pierdere) a fost un scriitor englez de science-fiction şi fantasy foarte apreciat (inclusiv de către nume precum Ursula K. LeGuin sau Brian W. Aldiss; o parte a criticii îl plasează la acelaşi nivel cu J.R.R. Tolkien, unii considerându-l chiar superior, cel puţin din anumite puncte de vedere) şi premiat, mai cu seamă pentru lucrările sale din subspecia ficţiunii mitologice şi, în particular, a fantasticului gotic, pictic, celtic, nordic etc.

Romanul deschizător de serie Mitago (Mithago Wood, 1984) a apărut la noi în 2013, sub sigla tinerei dar puternicei edituri Paladin, într-o foarte bună (cum era de aşteptat) traducere de Mircea Pricăjan (este extrem de important ca traducerea unei cărţi să nu fie doar corectă, ci şi literară, ceea ce reuşeşte nu multora – lui Mircea Pricăjan îi reuşeşte), însoţită de o redactare la care este de apreciat în mod deosebit lipsa excesului de elidări, exces atât de la modă în ultima vreme, exces destinat a ucide cu seninătate şi definitiv orice speranţă de a parcurge cu plăcere un volum, dând o totală impresie de oralitate, de poveste spusă la ţară sau între blocuri (probabil unii redactori nu realizează faptul că majoritatea cititorilor aşteaptă altceva decât exprimare cotidiană, atunci când deschid cartea).

Prezentarea grafică a volumului este impresionantă, iar preţul surprinzător de mic, comparativ cu multe romane similare (ca şi calitate/dimensiuni) de pe piaţa românească (remarca referitoare la preţ nu reprezintă reclamă, ci un simplu, incontestabil şi îmbucurător adevăr pe care nu ar fi corect să îl trecem cu vederea, în contextul exploziei de preţuri obişnuite la noi în toate domeniile).