40 de finaluri pentru Nouă prinți din Amber
Celebra serie de romane ale lui Roger Zelazny, Nouă prinți din Amber, despre care am mai vorbit aici, a născut un adevărat cult în rândurile fanilor anglo-saxoni. La fel cu Dune-le lui Frank Herbert, s-a vorbit mult despre trecerea poveștii copiilor regelui Oberon în bandă desenată, arte scenice și, evident, film, iar de la apariția computerelor personale, la începutul anilor 80, s-a vorbit și despre cât de fecundă este această poveste pentru nou apăruta industrie a jocurilor video.
(În paranteză fie zis, computerele personale de la începutul anilor 80 foloseau casete pentru stocarea și rularea informației și se legau la televizor pentru expresia grafică – de cele mai multe ori, o succesiune de imagini statice – de unde și denumirea de „videogame” dată primelor jocuri.). De la vorbă la faptă s-a trecut întotdeauna greu și numai atunci când producătorii au fost siguri că vor obține profit, măcar ca imagine și publicitate, dacă nu financiar (iată de ce până și Dune-le nu au decât două ecranizări, niciuna completă). Cu Nouă prinți din Amber, firma Telarium și-a asumat riscul și a dat un joc de tip ficțiune interactivă (foarte asemănătoare hypertextului, apărut atunci în literatură, datorită computerului) care a creat istorie.
Astăzi, jocul de la Telarium se mai găsește la Muzeul Istoriei Jocurilor de Aventuri pe Calculator (mocagh.org); în 1985 a fost lăudat că folosea comenzi introduse cu ajutorul tastaturii (cuvinte-cheie pentru acțiunile personajului ales ca avatar de jucător și pentru comunicarea cu celelalte personaje din joc, care nu sunt alți jucători). Nouă prinți din Amber prezenta o grafică bidimensională, o singură temă muzicală și câteva efecte audio. Ca intrigă, reia ideea principală a seriei lui Zelazny – nouă frați și surori, într-o lume fantastică, care vor să-i urmeze la tron lui Oberon, rege în Amber. Conflictul principal este între Corwin (de obicei, personajul din unghiul căruia se spune/joacă povestea) și Eric. Pentru a termina jocul - și a câștiga tronul – frații vor lupta între ei, vor forma alianțe, se vor trăda, se vor împăca și o vor lua de la capăt de câte ori va fi nevoie. Spre deosebire de carte, jocul Nouă prinți din Amber oferă nu mai puțin de 40 de finaluri posibile, care pot fi obținute prin mult mai multe parcursuri de aventuri. Acest lucru a făcut să fie foarte bine primit de – pe atunci – mica lume a jucătorilor pe computer, iar un studiu făcut la o universitate din Texas, în 2006, pe jucători din noua generație, a concluzionat că Nouă prinți din Amber este încă „ciudat de satisfăcător”, în ciuda tehnologiei depășite, probabil datorită ingeniozității arborilor logici care duc la cele 40 de rezolvări ale conflictului, adevărate „puzzle-uri de cuvinte”.
Dacă aveți curiozitatea jucătorului, combinată cu cea a istoricului, puteți descărca regulamentul jocului de la adresa Muzeului de mai sus și vă veți face o idee despre ce v-am spus aici. Bineînțeles, trebuie să citiți măcar una dintre cărțile seriei lui Zelazny, pentru a intra în atmosfera „lumii de Chihlimbar”. Game On!